Hem / Hitta artiklar / Rödingfiske i Dalarna

Rödingfiske i Dalarna

Med vintercamping och vildmarksliv

Nyfångad röding

Vi drog till Särna Idre fiskevårdsområde då vi var grymt sugna både på vildmarksliv och stor fjällröding. Här i Norra Dalarna finns mängder av fina fiskevatten med röding och vacker fjällnära natur. Isen lägger sig i regel redan i mitten av november och möjliggör ett tidigt isfiske för den som har pimpelabstinens.

Text: Bengt Olsson Foto:Bengt Olsson, Diane Keetlaer

Det känns både spännande och lite högtidligt där vi sitter på nyisen vid varsitt pimpelhål, de allra första för denna issäsong. Vi har förstått att det smyger runt röding i området och vi fiskar därför väldigt fokuserat. Blicken är fastlåst på mormyskatoppens röda markör. Efter några inledande bottenstudsar och små lockryck håller jag mormyskan helt stilla och väntar. Plötsligt darrar toppen till för att sedan bestämt böja ner och den gula pimpellinan drar iväg åt sidan. När jag svarar med ett mothugg känns en härligt massiv tyngd i spöt. Utan närmare eftertanke tar jag i och halar bestämt upp fisken som jag även lyckas lirka upp relativt enkelt genom hålet. En fet kilosröding sprattlar lysande röd mot den vita snön. Frågan är vem som är mest förvånad, jag över att så snabbt och enkelt få fisk, eller rödingen över att bli krokad och upphissad på detta brutala sätt? Det var som om fisken inte hann komma på att den faktiskt kunde kämpa emot. Hursomhelst blir det jubel och fuldans på isen. Inom en halvtimme har vi sedan fångat varsin praktröding runt kilot. Kameran smattrar och vi gläds åt både fiskelyckan och insikten att vårt reportage är i hamn.

Två glada fiskare med röding
Fin fisk behöver inte vara rekordstor för att skänka fiskelycka.

Novemberröding

Tanken på denna fisketur hade funnits länge: att tälta på vintern vid ett bra rödingvatten. Gärna tidigt på säsongen då fisken ofta är aktiv och huggvillig. Vi ville laga mat över öppen eld, lyssna på tystnaden och uppleva snön, isen och vintern på allvar. Förberedelserna hade även pågått i månader med inköp av ett riktigt fjälltält, dunsovsäckar, liggunderlag, snöspadar, pulka, fältugn och diverse annan campingutrustning. Efter lite undersökning föll sedan valet av fiskevatten på sjön Glytjärn i Särna Idre FVO. Glytjärn har både fin röding och öring och fisket är ofta bra någon vecka efter isläggningen. Vår lokala fiskeguide Evert Spånberg höll koll på isläget och gav oss täta rapporter. I mitten av november kom äntligen kylan och isarna växte till runt Särna.

Rödingfiske från isen
Rödingen i Glytjärn planteras in som relativt små fiskar och tillväxer sedan naturligt.

En fredag i slutet av november körde vi så från Stockholm med en fullastad bil. Vi skulle stanna en natt på Särna camping och lördag morgon sammanstråla med Evert för att gemensamt köra ut till Glytjärn. Sjön ligger närmare en mil bort från närmsta bebyggelse som är Nordomsjö och skogsbilvägarna visade sig vara såväl branta, krokiga som oplogade. Utan några allvarligare missöden kom vi fram till slut och kunde packa över vår omfångsrika packning i pulkorna och dra ut på sjön. Evert som känner Glytjärn som sin egen ficka föreslog några platser att starta på.

Röding på mormyska
Rödingen tar gärna en liten mormyska agnad med ett par maggots.

Mormyskor visar vägen

Fisket visade sig vara bra då vi genast fick fisk av fin storlek. Vi fiskade med gula mormyskor agnade med några maggots. Till en början provade vi nere vid botten och fick även fisk där, men efter ett tag märkte jag att det var fullt med nymfer under iskanten, förmodligen nymfer av vasslända, och när jag höjde upp mormyskan till iskanten kom plötsligt en röding farande och gjorde några utfall. Vi började därför fiska i mellanskiktet av vattnet och märkte att vi attraherade fisk när vi rörde mormyskan upp och ner. Vi hade några till försiktiga napp och såg flera fina rödingar som strök förbi i det klara vattnet vilket höjde pulsen rejält. Men efter någon timme avtog aktiviteten och vi passade på att sätta upp tältet och samla ved. Evert hade under tiden tagit sin specialdesignade isfiskespark till andra änden av sjön så vi följde efter honom när vi var klara. Vi hittade fisk även i detta område och Evert drog rutinerat en fin röding på varpspö med sin hemliga mormyska i färgen blå-metallic. (som nu inte är så hemlig längre, förlåt Evert) Själv fick jag en brutal lektion i att inte underskatta rödingens styrka. När jag släpper ner min gula mormyska i ett nytt pimpelhål märker jag plötsligt att linan slaknar efter bara någon decimeter och att den pekar snett ut från hålet. Jag höjer snabbt spöet och krokar en fisk på bara en halv meter lina. Men denna gång följer rödingen inte alls snällt med utan tvärvänder och rusar. Innan jag hinner släppa efter går linan av som en sytråd mot iskanten och jag sitter och svär och stirrar dumt ner i hålet. Det är bara att knyta om och fiska vidare.

Utrustningslista fiske:

• Isborr, gärna minst 150 mm
  • Isskopa
  • Lätta pimpelspön för mormyskafiske
  • Kraftigare pimpelspön för fiske med blänke
  • Mormyskor
  • Blänken
  • Vassa krokar, exempelvis Kamasan B980 i storlek 8-12
  • 0,20-0,25 mm lina
  • Maggot
  • Skrylla eller pimpelstol
  • Kniv

Viktigt med vatten

Något vi märker snabbt är att det är mycket viktigt att fylla på med vatten. I den kalla torra luften tänker man inte på att dricka, men man förlorar mycket vätska när man anstränger sig och är i rörelse hela tiden. En tilltagande huvudvärk på eftermiddagen visar att det är nödvändigt att fylla på med både vatten och mat. Vi avbryter därför fisket i god tid innan mörkret för att göra upp en rejäl eld, koka te och laga en stadig middag på chiligryta med kött och grönsaker. Evert som dragit ett par rödingar till säger hejdå och åker hem till Särna. Vi sitter kvar länge och njuter av vinterkvällen vid den sprakande brasan. Det sista vi gör är att koka vatten som vi häller i två Nalgene-vattenflaskor som vi drar varsin raggsocka utanpå. Dessa små värmelement lägger vi i fotändan av våra dunsovsäckar. Det värmer förvånansvärt bra och då det bara är ett par minusgrader sover vi sedan gott i tältet.

Utrustningslista vintercamping:

• Rejält fjälltält
  • Sovsäck med trivseltemperatur på minst minus tio grader.
  • Uppblåsbara liggunderlag
  • Renskinn om möjligt
  • Yxa
  • Pannlampor, lampa för tält samt extrabatterier
  • Pulka att dra utrustningen i
  • Tändstickor/tändstål och tändmaterial
  • Eventuellt björkved
  • Kokkärl att laga mat i
  • Kåsor, sporkar
  • Fiskevantar
  • Två par tumvantar
  • Pälsmössa med öronlappar
  • Varma och rymliga vinterkängor eller stövlar

Magisk morgon

Vi vaknar till en magisk morgon. Visst är det lite kallt att gå ur sovsäckarna men utanför har det fallit nysnö som täcker tallskogen och skimrar i gryningsljuset. Det är snudd på julstämning. Efter att ha tänt brasan igen och druckit ur nästan hela vattenflaskan kan jag inte hålla mig utan återvänder till ett av de hål där vi såg flera rödingar dagen innan. Bara en tunn isskorpa täcker hålet som snabbt rensas så jag kan sänka ner en gul mormyska med ett par röda och vita maggots. Jag hinner fiska i kanske en halv minut innan en röding plötsligt kommer farande och klipper mormyskan en bit under iskanten. Denna gång är jag mer varsam vid drillningen och efter någon minuts dragkamp lirkar jag upp ännu en röd och fin fisk på isen, stöpt i samma vackra form som fiskarna från gårdagen. Vid det laget har även min kära fru kommit ut ur tältet, väckt av mitt tjoande. Vi fiskar en stund och lagar sen en stadig frukost.

Dag två bjuder faktiskt på ännu bättre fiske. Den omtänksamme Evert dyker upp igen för att ”se att vi var OK efter tältnatten”. Det är nog även rödingarna som lockar och Evert drar återigen ett par riktigt fina bitar vid en av sjöns små öar. Han tar även några småabborrar till katten. Själva får vi två fina rödingar till och känner oss mycket nöjda med vår fångst. Vi känner inte att vi behöver ta fem fiskar per person som är dagskvoten. Vi har även bestämt att bryta vid klockan13 då vi ska köra hela vägen tillbaka till Stockholm. Fisket får tyvärr avslutas och vi packar ihop och lastar och drar våra pulkor tillbaka till bilen. Det är med ett litet tungt hjärta som vi lämnar skogen, snön, pimpelisen och tystnaden i Särna för att åka ner till barmark och slask i en höstdyster huvudstad.

Röding och pimpelspö

Pimpelfiske är inte komplicerat: du klarar dig med en ask mormyskor i lite olika storlekar och färger och ett lätt pimpelspö med mormyskatopp laddat med färsk 0,20 lina. VIKTIGT: kolla att mormyskorna har bra krokar!

Tänk på issäkerheten

Den första isen kan vara ojämn, särskilt om det snöat vid isläggningen. Tio cm kärnis är ett gott mått på säker is. Personligen fiskar jag ibland på is som är 6-8 cm, men det ställer mycket högre krav på försiktighet. Man ska aldrig fiska ensam på tunn is. Förutom att bära isdubbar bör man ha en ispik att kolla isen med vid förflyttning, en lättåtkomlig säkerhetslina, ombyte i vattensäker förpackning och mobil i vattentätt fodral. Då kan man först och främst undvika att gå ut på för tunn is och även hjälpa varandra om olyckan ändå är framme.

Kikpimpel är spännande
Vill man isfiska redan i november får man inrikta sig på mindre vatten. Större sjöar tar lång tid på sig att kylas ned och blåst och strömdrag hindrar isläggning, medan mindre tjärnar fryser betydligt tidigare. Mindre vatten blåser inte heller upp lika lätt. Man kan hitta vatten att pimpla tidigt på från Kiruna i norr till Dalarna i söder. Har man tur fryser isen innan snön lägger sig och man får fin kärnis. I större sjöar kan vissa vikar frysa tidigt och bli fiskbara.

Särna Idre FVO

Fiskevårdsområdet är mycket stort och omfattar mängder av fiskevatten, såväl fjällvatten, skogstjärnar, större sjöar och många fina strömmar. I ett flertal sjöar finns det röding. Bra vatten är exempelvis Burusjön vid Idrefjäll, Öresjön i Idre, Hällsjön vid Foskros och Näcksjön vid Särna. I de flesta vatten, som exempelvis Glytjärn, sätts röding ut årligen. I exempelvis Burusjön är det fiskeförbud fram till en premiär som hålls runt Lucia. Minimimått för röding är 25 cm. Man får behålla fem rödingar per dag och fiskekort. Fiske med två spön samtidigt är tillåtet. Läs mer på: www.sarnaidrefvo.se